keskiviikko 27. lokakuuta 2010

Lälläripyärä

Täälä moottoripyäräälykausi ei lopu koskaa. Sen takia mäki vahtaan hianoja prutkuja jantus jaloon. Paitti nottoon oikiasti kauhuusnani tuallaasia vehkehiä kohoren.

Näis nurkis prätkääliät on ku kunkkuja. Vaikkon yhyrelle ajaoneuvolle varattu yks kaista, mopopyäporukka sujutteloo mistä vain pääsöö. Niillei oo minkäänlaasia tiäliikentehen sääntöjä hallus. Ottaa joskus lujahan olla provosootumasta ääliöören käyttääntymisehen.

Mun kokemukseni tuallaasilla kaksjalakaasilla prutkuulla on kauhun sekaasia. Mulloli ennen koko Isoonkyröön nopiin moperi. Olin sitä pikkuusen fiilannu ja ratastanu. Mentihin joskus kloppiporukalla vinkiää jotaki mettätiätä. Mä tiätysti keulas ku mulloli nopiin peli.

Yhyres mutkas oli jotaki liukasta puunkuarta ja mä tiätysti menin suaraa mettähän. Oli onni, notten puuhun kolahtanu. Heräsin siihen ku mulle jo aikaa sitte hävinnehet kilipakumppanit ottaa moperin istuunta mun persustasta. Mopo oli kymmenen meeteriä kauempana kun mä.

Iliman ajokorttia ajelin salaa isäni Jawa 250 cc -moottoripyärälläki. Kerran nuliahti kettingit päältä 120 vauhris ja takapyärä hirttääntyy jumihin. Oli luajan lykky, jotta sai jotenkin sompaaltaua toistaitoosta vekotinta nii, nottei hengitys pirättäny silloonkaa.

Ja kerraasti olin menos kouluhun pikkuusen myähäs. Järkkäsin silloon uneni niin, nottei jää aamusella mitää turhanpäiväästä hereelläoloaikaa. Mulloli kolome minuuttia aikaa mennä kouluhun ja matkaa oli viis kilsaa. Mitä siinä, kaasu pohojahan ja menoksi.

Sattuu silloon olemahan sumuunen aamu. Yhyren kuusiairan ja mutkan takana oli koko tiä täynnä lehemiä. Äkkipikaanen valinta oli ajaa nookkoosia täynnä olovahan syvähän ojahan ku vaihtoehtona olis ollu päästä eheroon taharoon lehemän sarvihin.

Isoon taloon kariapaimen pikkuusen moittii mun kaahamistani. Vei kuitenki kaikes rauhas kurmujansa laituumellen. Mä siälä ojanpohojalla nokkospuskas yritän nykiä sitä isua vehejestäni ylähä. Ei siitä mitää tullu ja mua peliätti se paimen, notta saako hintelä kloppi turpahan oikee kunnolla, ku se tuloo takaasi.

Kariakko luki mullen lakia, mutta oli avuusmiälin sen moottoripyärän tiälle nostos. Saatoon myähästyä ekatunnilta, mutta oli suvaattevaanen ope vetämäs uskonnontuntia. Mulloli Anttilan postimyynnistä ostetut kletut päällä. Vaaliansininen pusakka ja viininpunaaset tiukkishousut. Noli kyllä koulus pikkuusen nookkosen färisiä ja mun ihoni joka paikasta helemeeli punaasia kuplia.

Ei kommentteja: