maanantai 18. kesäkuuta 2012

iliman vaattehiita

Suvi villaa ihimisiä muallaki ku siälä kotomaasnani. Justihin kattoon ravaniämen polttajien kanavaa ja siälä joku kauppapoika palaveli asikaasia kikkeli paliahana. Toivottavasti oli heiluttanu hyysikkäynnillänsä, nottei ny vaan kartoffelipussit olisi tärvääntyny palavellesnansa.

Johonaki täs likimaas joku 80 -vuatias Lady oli riahunu johonaki parvekkehella iliman vaattehen palaa yllänsä. Uutisesta ei seliinny, nottoliko jotaki isoja tai piäniä pilleriä menny kurkusta omavalintaanen määrä tronkkelihin. Poliisien oli pitäny etälamahuttimella pirättää neiron riahuminen.

Seinäjojella sitte oli joku harleyraavitsonipoika ajellu mopollansa syntymäasus. Ne provinssit joo. Oli joku autoolija ottanu vireokuvaa ja kuvas hyvin tarkeneva kolli oli ajellu ihan liikennespykälien perähän. Mikähän siinäki ny sitte oli, jotta koppalakkien piti se sälli pirättää, olishan siinä voinu olla tyätä tosiski. Sikäli oli erikoonen uutinen, notta seleves miähisyys. Nahkanfäristä ei puhuttu mitää tai nottoliko sen kuskin siskoo sahalla rimaronnana.

Mä täs ny suhaalen kaikellaasia kanavia, jos vaikka sattuus van rompoy menemähän puhujapönttööhin iliman housuuta. Tuas likellä olovas kalsitaloos ei ylehensä olla ilima karavatiita tai muita trasuja. Mutta kesän lämpö teettää kaikellaasta. Mua muutoosta saattaas kinnoosta enämmän, jos yhyren täkälääsen rajanaapurimaan liittokansleri rupiaas rähäjämähän kamerooren eres iliman pairata.

Minen viälää tiärä, notta pitääskö mun joskus tällätä meriakatsaukseni pirätyksihin. Moon kaharelta suunnalta niin vanhakantaasta sukuhaaraa, notta mun lukuelämykset ei millään lailla viähry julukistettavasta sonnasta.

Oon tuumannu kaivaa ittelleni johonku syvän kroopin mihinkä ei sähkölangat vinkuusi. Mullolis tiätysti siinä ovisuun lähimaastos pikkuusen aardappelia näliän varalle. Siten oo oikee viälä ratkaassu, notta putuaasko mun suuhun vinterillä jotaki järsittävää jostaki likipuusta.

Minen tiärä oikiasti, notta pitääskö mun sitte touhuta ku joku söpö orava, jollon oksa liukas ja käpy jääs. Aprikootten.  Maaorava ei oo tähäläästä lajia, jotten voi siltäkää mitää vaklata. Ny lähären puarihin ostamahan lisää sontaa. Perunat on omas maas.

Ei kommentteja: