perjantai 2. joulukuuta 2011

Saas nähärä

Frouva (iänpualesta) lähti koiralenkurallen. Mä tuumasin tällätä uunihin oikee kunnon sörsselit. Näläkähän tuallaases tramppaamises tuloo. Käytin runkona jotaki eilisen ja toissapäivääsen einehen jämiä. Minoon niin vanaha jo, jotten raaski ruakaa laittaa roskapönttööhin. Linnuulle kyllä, jos on mum miälestä niille sopivaa.

Son mun sotkuni ny uunis kaksinkertaases kiahumispistehes. Orotan täs pipo pääs, notta koska uuni räjähtää. Oon joskus pikkuusen keittotakeetoon. Tällään kuuleman jäläkehen liikaa maustehia. Paitti tiätysti alakuperääsehen hernessoppahan tällään vaan sellaasta roinaa, mitä äiteeniki laittoo. Soli hyvää soppaa ja oon oppinu kiälen nystyröölläni tutkimahan miton mihinkäki ruakahan sotkettu.

Jos murkinani syännin perästä täälon joku viälä hengis, saatan pyyrettäes lähärättää ohojehen. Ny viälä muistanki, mitoon paistokseheni tällänny. Voi ku sais kunnon hernehen jyviä jostaki, liottaasin ja hauruttaasin ja nauttisin.

1 kommentti:

vilukissi kirjoitti...

Mun oli kuule maanantaki illalla niin näläkä, notta pläjäytin ittelleni hernehensiämeniä parallisen ja tälläsin joukkohon kinkkua. Minen laita sinne sinappia. Solis kuulemma hyvää niinki, mutta kinkku sinne sopii.