maanantai 20. huhtikuuta 2009

Huipputehokasta

Leikiin eileen tosisnani oikee huipputehokasta miästä. Olin piänistäny yhyren hirviän piikkiisen puskan piänihin pätkihin ja olin tuumannu, notta saan ne piikit karotettua parahiten grillatesnani. Ne piikit ku ei tuu maaskaa muutaku entistä terävemmiksi.

Tällään sinne grillihin kekälehiä ja virutan niitä vanhalla ranskanperunavoitehella. Säästin tiätysti oikias sytytysainehes. Jollaki lailla se mun läjäni rupes käryämähänki. Tällään sitte sen kekäleskeon päälle niitä piikkipuskan paloja. Rakas valamisteloo köökis samalla jotaki kanansiivuja sinne mun savuavahan kekohoni. Mitää kiirusta ei oo kumallakaa ku on kaikesta oikiasta tyästä rauhootettu päivä.

Tuloo sitte vaimo kattomahan mun tuuhastustani. "Pian kuule tuloo naapurit manaamahan airan taa tuata sun savuas. En ihimettelisi vaikka tryykääs palokuntaki pihahan", mutaji ihanuus mullen ja könys takaasin köökkihin.

Oli ne kanansiivut jo kuulemma aikoja sitte marinoontunu ja nolis valamihia kuumennuksehen. Mun ideaalista valakiastani vain ei oo tiatuakaa. Piti kattua oikee taskulampulla sen keon sisälle, jottonko johonaki sisällä valakia ku niin hirviästi savuaa. Rakas vissihin tuntoo jo mun ja mun älykkyyteni ku ei kummemmin ruvennu täräjämähän. Antoo mun vaan touhuta.

Soliki hyvä ku ei täräänny. Mä sain sitte ihan itte keksiä, jottei tästä hommasta ny tuu yhtään mitään. Poomaan sitte hiliaa kellarihin ja tuan siältä sellaasen kaasulla käyvän rengaspolttimen ja muurinpohojapannun. Kuumennan sen pannun ja putsaan tiätysti erellisen kesän pölyystä Tällään ne grillihin meinatut marinoorut tuattehet siihen panulle ja muina miähinä rupian kokkaamahan.

Hyvää vaan pakkas tulla, mutta siinä viäres savuava grilli meinas häiritä kaikellaasta tunnelmaa, mitä siihen hetkehen olis muuten kuulunu. Tänä aamuna sitte tarkistin sen grillin tilantehen. Ei ollu enää hiilen hiiltä eikä tikkupuun palaa jäliellä. Olis ollu ihan hyvä paikka kärventää niitä lihoja, manasin kulukiesnani. Tairan ruveta seuraavalla kerralla tuuhastamahan jo aamuyästä, jotta se grilli sitte kans kerkiääs niihin juhulihin joukkohon.

Ei kommentteja: