tiistai 7. helmikuuta 2012

Jyviä pussis

Kaksmiälisen lukijan kunniaksi voin sanua, notton hernehen pyäriääsiä yks muavipussuunen pullollansa. Meinaan niistä tääkätä hernesvelliä, taas. Joo, soon mun miälievästäni. Entinen akkanikaan ei irvistele sopalle tai sylie siihen palavikinkuulla kyllästettyhyn herkkuhun.

Moon varmahan joiki perverssi, ku tykkään hernesvellistä niinku hullu puurosta. Lataa ja varmista, sanottihin silloon armeijas ku oli rokkapäivä. Molin kans ihastunu kropsuhun, mitä väärin karahteerattihin pannukakuksi.

Mitä tekemistä kropsulla on kakun kans, kysyv vaan. Ei mitää, mutta keittelen sellaasta melekee joka päivä. Sinäpäivänäku oon ahkera, paistan samaasesta taikinasta plättyjä, ohukaasia vissihin jollaki väärällä kiälellä sanottuna.

Moon viime syssynä koriannu hyvän saron omenista, pihilajanmarioosta ja tyrniistä. Kelepaa hyytelyä sivellä kropsujeni päällystykseksi. Vois maistua muillekki. Tällään muutosta aina neliä kananmunaa suuruksehen.

Kerraasti mun suunnitelma meni sytehen. Mulloli vain neliän kanan siältä kohorasta tullusta muikulaa. Mulla joinki yks klipsati asennuksesnani laattialle. En sitä ennen tiännykkää, notta komianaamaanen rakkini tykkää nualla kananmunan litkua kivilaattialta. Hyvät sille.

Laitoon jonaki päivänä spelt jauhua kropsusoosihin. Johonaki älykkyyres pirahutin liämehen auringonkukan siämeniäki. Tuli niin eksoottyista ruakaa, nottei sitä syäny sikakaa vinkumata. Aivan ku esimerkiksi, irvistelin yhyren palan kans. Voi olla, notta nialaasinki piänen kohoran siitä. Hyi olokoho. Entinen akkani ei maistanukkaa.

Huamenna keskityn paistamahan kurmesvelliä. Viälä en tiärä miton. Jos netti pysyy aukinaasena, rupian sianpirämemän aikoohin kuuklettamahan ohojesta. Tiärän, notta hyvää pakkaa tulemahan, vaikka tavallista vaan tarkootan.

Oikiasti mun keittotaitoni on samalla larulla, ku mun vasimen pualoohoonen kummisaapas. Innostus on kokkaamisehen kova, mutta tulokset on palio huanompia ku muurovellin tekemises.

Mutta sittekki, ku ollahan totuures mua parempaa sopankeittäjää on vaikia löytää.
Olis joskus arvokasta tiätää, kuinka joku yks, evri van, pystyy sotkemahan asiootansa niin palio ku mä. Tähän en eres toivo vastausta.

Ei kommentteja: