perjantai 13. tammikuuta 2012

Ääneni

Mun ääneni oikiasti ei oo viskin tai piarun polttamaa kähinää. Tiato on tullu, notta huamenna meen rähäjämän johonku pappilan äänestyskoppihin. Voin piirtää kuponkihin falloksen, niinku olin piirtäny yli neliäkymmentä vuatta taapperi. Isäni oli silloon äänestysaluehen toimitsija.

Äitee tunnetulla kipakalla sopraanolla muistutti mua, nottollahan äänestämäs. Mun numeroni oli kuva joskus nähärystä imisen kohorasta. Jos mun pitää mennä lähetystö ilimoottamahan huutamispaikkahan, koristelen sitä erellistä kuvaa oikee kyllä.

Mä haluaasin, notta oikiat johtajat johtaas Suamia, eikä heleppoheikit. Vaihtoehtoona on suamia murtavat öykkärit tai konnuuksillansa pesämunansa tianannehet siloposket. Ne tiätää kuinka rosvotahan. Paitti, notta toivoosin maahani eres alakeelista demokratiaa. Pikkuusen hilipittää mun kaalin yli, ku eruskunnas hallittoo julukisten patteri. Joku on nopiaa kävelevä, toinen osaa kirioottaa toispualista, yks on pantu telakalle uupumuksen tähären. Mitä hyätyä maallen oli, ku jonku ministerin naama oli ollu komiee ku toisten.

Samaa päättämättömyyren uupumusta on EUski. Minen millää konstilla saa kaalihini, notta iataliaanen meppi Pietro Mennea vois olla kyvykäs hoitamahan maanosan asioota, vaikkon pinkonu satasen alle kymmenen sekuntin ja parisataa alle kaharenkymmenen sekunnin.Varmahan nopeuresta on hyätyä, ku menöö tukkimahan puheenjohtajan antamia kusipäisiä puheenvuaroja.

Joku voi väittää vastahan: mum miälestä reiru pualen Suamen eruskunnas on pilipaliporukkaa, jolla ei oo minkäänlaasta tiatua lainsäädännöstä. Mullekki tuttuja naamoja on riakkumas eruskunnas vailla minkäänlaasta kansan edun mukaasta käyttääntymistä.

Voisko lentoemäntiä kopeloova Paavo olla mun luatettava esikuva? Voisko Sauli olla mitään, ku junttas kankohonpäälääsen valtiomiehen kansan eres juurihullikkahan? Mitähän hyätyä pressan hommihin on, notta osaa kävellä nopiaa.

Mun ylivoimaanen suasikki on pidee. On pikkuusen erustava persoona. Myhäälisin täälä omas kammiosnani, ku muummaaalaset imehtelis, notta mistootta saanu tuallaasen komistuksen hommihinna. Oon maharollisesti kruksaamas tuan nimen ruutuhun.

Ei kommentteja: