lauantai 26. helmikuuta 2011

Pesin

Sain päähännouseman, notta virutan akkani auton puhtahaksi. Ens viikolla mä en tuata voi teherräkkää, vaikka saman auton jynssääsin. Elämäntilannes on sellaanen.

Moon mettätalouren jonku korkuusen opiston kahalannu, mutten viäläkää tiärä, mikon puu joka sihivittöö auton katolle jotaki hunajan oloosta värkkiä ympäri vuaren. Mettäteollisuutehen tähäränny koulutus meni vai pikkuusilta osilta sinne, notton tuija, pinja, kataja ja juniperus kommunis. Ja tiätysti pikkuusen oksaasihin puihinki.

Sitte tyäelämäs otettihin pinus silvestristä ja picea abiesista oksat pois ja pala larvaa. Viälä viime viikolla muistin koivunki nimen. Tervehiä haavanpölökkyjä tuli ostamahan Porin tulitikkutehtahan charmantti herrasmiäs. Silloon ei ollu tärkiintä puhua kuutioosta, mutta tervehien pölökkyjen lukumäärästä. Ja siitä, notta silloon aina syätihin kunnolla.

Ei oo härän palaa, vaikkei oo tiatuakaan puukasvannaaasten nimistä. Joku aika sitte näjin Joensuus teheryn puutavaran valamistuskonehen piänes mettäpaahases täälä. Suames tuallaasta konesta karahteeratahan motoksi tai monitoimikoneheksi.

Kuski pirätti konehen käymästä. Mä sitte siihen konehen viärehen, notta terve. Kuski lykkää mulle heti kännykkäänsä, johona on jo joku linia auki. Varmahan mettäfirman konttuurihin.

Multa orotettihin jotaki luannonsuajelua vastustavaa kommunikoontia, ku kuskin puhelin oli jo valamiksi johonki auki. Mettäherra siälä mun tilaamattoman puhelu toisempään luuris sitte ihimettelemähän, nottet ookkaa mikää luantoterroristi. Mä siihen, notta tulin vaan vahtaamahan, kuinka Suames teheryllä värkillä saarahan oksat pois.

Tirehtööri sitte tuahon, nottoot vasiten vaan utelias, ekkä mikää luantovouhkari. Mä sitte siihen, notta mua kiinnostaa vaan Suames kehitetyn mettätekniikan toimivuus täälä pelloolla.

Palan aikaa kuulin monenkiälistä muminaa. Sanoon, nottoon ollu pikkuusen hollannikiälisillä kurssiilla ja saatan jonku verran tärittää sillä kiälellä.

Sanoon, nottatuata, se kuski pikkuusen taisi hätääntyä, jotta tyämaalle tuli joku luannonsuajelija. Voi olla notta tuliki.

Huamenna meinaan imuroora akkani koslan, jos oon viälä hengis silloon.



Täälä ulukomaas

1 kommentti:

vilukissi kirjoitti...

Soot ollu ny melekoosen ahkerana. Luulikohan ne siälä mettäkonehen kopis, nottolis sulla olis ollu kettingit följys takin alla?

Sannalle tuanne erellisehen viästin kommenttiloorahan: son ralmatialaanen, se koira siis.