keskiviikko 25. helmikuuta 2009

Pormestarilta postia

Yleensä ei oo mitään mukavaa tiaros, ku kunnan leimoolla tuloo postia lootaha. Nymmolin hyvästi otettu ku kirietpaperin alla oli oikee pormestarin ja kunnankiriurin puumerkit. Oli ne kyllä jollaki leimalla lyätynä, mutta kumminki.

Niiren ilosanoma oli, nottoot täräänny näillä nurkilla niin kauan, jotta sulle vois uskua äänivaltaa kesäkuun EU-vaaliis. Kiitoksia, kiitoksia vaan. Einy olisi tarvinnu tuallaasta vastuuta mullen antaa...

Eiku nimet paperiihin ja asia on sillä sovittu, siinoli paperis. Ei kuulemma trenkääsi äänestää muis EU-mais, jos täälä sen teköö. Jos sitte ei meekkää tökkäämähän kynällä sitä hianua tiatokonehen ruutua jonkun nimen ja listan kohorasta, tuloo sakko jotta prätkähtää. Ja siinei auta laupiahat silimäkkää. Soon täälä sellaasta nualle alakuasukkahillekki, jos oot luvannu ekkä äänestä, soon sakon paikka.

Mä en oo ollu koskaa oikee innostunu mistää äänestyksistä. Mummiälestä jokku listat tai pualueet erellyttää sellaasta elämää niinku saunanluukusta luuraas ympärstönsä touhuja. Se ei oo oikee tahtonu sopia mun maailmankuvahan ku joskus harvoon. Olisinko parihin otteesehen pannu kannatukseni jonkun pualesta. Molemmat on ny parastaikaa hommisnansa ja hyvin vaan pakkaa mennä.

Mulla tuli tuasta ystävällisestä kiriehestä oikee yhteiskunnallinen valaastuminen. Kummullon kerta syrpyskopallinen käyttämättömiä ääniä jemmas, nii mäpä paan ny oikee säkin auki. Mä painelen Suamen lähetystöhön tiätysti ensin ja tuikkaan jotakin nimiä, jos siäläki sattuus olemahan sellaanen sähköllä käyvä äänestyslippu. Sitte lähären pelaamahan sitä samaa peliä tämän kunnan konehella.

Mulla tuli miälehen, nottei kukaa kyllä selevitä kuinka mones maas oon äänestäny. Jos sen joku selevittää, verän kyllä isoon tervaristin peräseinähän. Sen näköö mones asias, nottei näillä EU-mailla oo minkäänlaasta yhteistyätä keskenänsä. Jos vaikka vetelen Suames viarahan maan autolla hirviää faarttia sellaasehen sakotustolopan kuvahan tai parkkeeraan kuinka sattuu, ei koira perähän hauku. Kummakki jutut oon teheny vasiten kokeelumiäles monehen kertahan ja vain sentähären, jottoon nähäny systeemin toimivuuren.

Tairan äänestykses kumminki teherä niin, notta kävääsen siälä lähetystös ja sitte käyn kattomas mitä meirän äänestyspaikalla sanotahan. Jos sanotahan notta siitä vaan, mä sanon notta mulla jäi perunakattila hellallen ja ny mun pitää lähtiä kotia. Mutta toista kuuta on viälä aikaa ilimoottaa äänestyksestänsä. Enkä mä tunne täkälääsiä sen enempää ku kotomaalaasiakaa eherokkahia muutaku telekkarista naamanmuaron.

2 kommenttia:

Millan kirjoitti...

Vai sensortin koiruutta siellä suunnitellaan. Pitääsköhän lähettää nimetöön kirjes sille teirän pormestarille. Ymmärtääsköhän se, jos oikeeen komiaa pohojalaasta päästelisin rivit täytehen. ;-)

Äijänkäppyrä kirjoitti...

Mun yks kaveri kysääsöö aina, ku joku tuntuu vähäki epämäärääseltä; paliokohan tuasta sais, jos ei muistaasi yhtää mitää.... Oonhan mä jo siitäki puhunu, notta Pohojammaata on heleppo ymmärtää, notta eiku näppikset soimahan...