keskiviikko 5. lokakuuta 2011

Räävelistä moi

Nuarin likkani vastas puheliimehen ja sanoo olovansa Viros. On vissihin oppinu jotaki, ku ei ollu Eestis. Moon koittanu vängätä perillisilleni, notta Suames on oma kiäli ja sen jäläkehen Viro on Viro, Ruatti on Ruatti eikä sverige, ryssänmaa on mikä on eikä Saksa oo Deutsland, Tyskland, Germany tai Allemania silloon ku puhutahan suamia.

Ei puhuta Helvetiasta eikä Pannoniasta. Kuka tiätää miton nua maat? Tämäki kohta vois olla Itävallan Alankomaata ja metroasema miltä hajen eksääni töistä, vois olla Espanjan Alankomaata.

Muistan ku kyröläänen seurakaverini sanoo ulukomaan elävälle, notton Vaasasta kotoosin. Mä sitte tiarustin hetken perästä, nottookko hilianki muuttanu. Sanoo olovansa viäläki kyröläänen, muttei nua pässit kumminkaa tiärä mihinä se kohta on. Vaasa tiäretähän.

Pian vissihin saa fyrrykyrölääsekki sanua, notton kotoosin Vaasasta eikä mistää präntööltä tai trontilan mäjeltä.


Olin pankkiherran kans jutuus ku piti tallentaa jotaki paperia ku ne tuntuu homehtuvan mun pyhäkenkälootahan. Ku herra kuuli nottoon finelandiasta, kysääsi, onko sverigen kiäli hallus sulla niinku on monella hianomaalaasella. Sanoon hallus ja hallus. Oon unehtanu svean melekee kolomenkymmenen vuaren käyttämättömyyren jäläkehen.

Hihkuu, notta sähän praataat ruattia. Hoirettihin asia på svenska, muttoli mulla ensin toimittelu katees. Soli pakkoruåttia se.

1 kommentti:

RH kirjoitti...

Ei kukaan vähänkään kauempana asuva tiiä tätä minunkaan paikkakuntaa. Lähemmätkään ei kylää tunnista, mutta kunnan sentään.

Ku täällä ei oo mitään hienoa ja kuuluisaa.