perjantai 7. lokakuuta 2011

Ei ottanu yhtää kipiää

Kyllon meiränkylän hammastohtori ammattinsa taitava. Tuloo oikee kehaasta. Mulloli muka yks isoo holo leukaperäs, mutta setä muuras kaks umpehe.

Kysyy ensimmääsenä nottei suinkaa ruveta puuruttelemahan, ku ei niin tehty erellisreisullakaa. Ennenku mä kerkesin mitää kariaasemahan, silloli jo joku jyrsin mun suusnani. Nupaji mulle korvahani, notta nosta heti känny pystyhyn, jos rupiaa ottamahan kipiää. Sitä ylemmäs tiätysti, mitä ilikiemmältä tuntuu.

Joopa joo. Ei tarvinnu ruveta huitoomahan, mutta uni meinas tulla siinä hentooses pörinäs. Syksyn sääskekki vinkuu raaemmalla metaskalla ku tohtorin konehet. Oikee piti kysäästä, notta koska sä alakaat valemahan niitä reikiä tukkuhon. Sanoo notton asia kunnos ny ja tunnin kiäleheni jottoli ärsämät karonnu.

Mullon kotosuamesta pikkuusen toisellaasia muistoja. Oli mulla kyllä hirviä porotuski. Koko yän laskin sekunttia, jotta koska ensimmäänen hammaslekuri heräälis. Molin valamistaantunu vaikka pitkällen ulukomaanmatkalle, jos apua ei löyry likempää.

Oli yks tohtori herännykki aamusella ja oli keriinny kapakasta sorvoopaikallensakki. Kus sanottihin käsipäivää notkahteli lekurin jalaantaittioomet uhkaavasti. Mitää kipiäntuntoja ammattimiäs ei meinannukkaa liäventää mun suusnani. Ei hommihin.

Luuli vissihin, notten havaatte erikoosta tasapainoasemaansa, joka ei ollu stabiili. Veteli paperossia koko session aijjan ku vissihin kuvaali ittellensä nottei asikaanen haista paloviinan haisua tupakinkatkun aluutte.

Apu tuli silloonki kipiähän kohtahan. Tuhkaa oli kummiski pikkuusen ilikiä vetää nialuhunsa. Kyllä mä titysti sen ymmärrin, ku silloli lekurilla molemmat kourat mun suusnani ja se koitti huulisnansa pyäritellä sitä tupakkiansa. Ei varmahan havaannu mihinkä tuhka leijaali siitä käärylehen päästä.

Sitä minen käsitä, jotta mihinkä se kipiää ottaminen katos. Hampahasta ku jäi pualet mun leukahani. Huamisin toinen hammaslääkäri kysääsi, notta mihinä turmellukses oot syäntikalus näin huanohon kuntohon saanu. Sanoon eileen olleheni hammaslääkäris.

Ei kommentteja: