torstai 7. tammikuuta 2010

Sualatahan talavi

Moon kyllä ihan väärästä kohtaa maapallua kotoosin. Ny on talavi. Jotaki piäntä rähämää on tullu kujillen ja raitiillen tääläki. Pihallon ny liukasta. Koskaan kesäkelillä karuulla ei oo nii palio sualanryyniä ku ny. Mä en voi lähtiä liukastelemahan huanoon jaloon mihinkää sualasepelihin.

Autot ja junat on menny päin seiniä, niinku Suameski. Mullon nykki kolome erilaasta kalenteria. Kaikkihin niihin on merkattu talavikuukauret. Haluaasko jokahinen pitkittää sulan maan aikaa? Tämon tutkimuksen kohta. Kuiren eli maapallon kiartua ei viälä voi onneksi käsin kopeloora.

Jokahisen televiisiokanavan pääuutinen on lumi. Pikkuusen haukotuttaa. Joo joo. Talavi ja lunta. Mummiälestä kotomaasnani on imehrelty päiv vastoon monta vuasikymmentä. On talavi, muttei oo vitiä. Menöö kyllä kouluja käynehen ihimisen pää sekaasin. Mainilan laukaukset. Kyllä on muuttunu ampaasiat mun elon aikanani.

Piänen lumen tähären pirätetähän koulut ja monet tyäpaikat. Mailma on ihan sekooksis. Mullon sikäli hianua, notta periaattehes saisin ajaa kärpääsiä akastani pitkin päivää. Ny kuitenki mun pitää lähtiä pimeesihini pariksi päiväksi. Jonsei oo maas senttiä enämpää vitiä, koto jää rakkihallintahan.

Jonson sitä vitiä tullu raitiillen, ajelen pitkin peltoja sokerijuurikas aumoja pikkuusen väistellen. Mua ei haittaa, vaikka uurenkarhia maasturini olis kattua myären ravas. Mua jyrnii ylen määrin käyttää jotaki koslaani tuntikausia tiällä. Voi, ku raisteloo ajatuski.

Ei kommentteja: