sunnuntai 24. huhtikuuta 2011

Mitäs räpsykarvoosta

Tomahutin eileen kaasulla käyvän rengaspolttimen valakiahan. Mulloli muurinpohojapannun pohojalla perunoota ja kananpaloja. Ruakaa meinoottelin niistä teherä perhehellen.

Yht äkkiä mun räpsykarvat, ottatukka, ylähuuli, varsinki nenäpää, rintoopiälihaivenet, keäsälakkini lippa kärähti. Aamulla yritin rakkahalta kysellä, notta oonko joku huumehien käyttäjä, ku nekku on kulunu nuan huanoksi. Vaimo siihen sitte, nottekko muista, ku sun kaasuvalakias eileen pikkuusen präiskähti. Rupes tulemahan muistoja.

Moon pirättäny jollaki kekälehillä paistamisen ja grillaamisen. Ev viitti panna enää puuvalakiaakaa pannujeni ala. Hyväntahtoonen naapuri tuli mennäkesänä ihimettelemähän, nottonko sun noukkahas tullu savunhajua. Mä ku en yritä olla valehtelija sanoon, notta tuas ny kärvennän luumupuulla lampahansiivuja.

Jos ny toren sanon, luumupuun klapien polttaminen oli ihan hirviää haisua koko kylälle. Voi jumankauta kuinka hirviä haisu siitä tuli.

Karun jo sitä klapieni luavutusta. Mä huutelin parin kiviairan ylitte yhyrelle tuarehelle eläkelääselle, notta tarttekko polttopuita. Se miäs on niin nyhtyri, nottei ensin kuullu. Ymmärrän ku naamaansa tälläävä akkansa oli pannu äijälle ohojelman, jonka tulokset pitää raportoora peilin eres. Raportoojan ei tiätystiikkää tavittisi kuvastimehen vilikaasta.

Ja sitte mä kannoon monta löyhää puukutiota sille naapurille. Ny mua jo pikkuusen karuttaa ku tein tuan. Mähän saan itte haistella niitä kitkeriä savuja sen naapurin tornista.

Sitte ku olin raahannu sille krannille kaikki mun klapini, se kysääsi, notta tykkääkö sä viinistä, niinku juamana. Mä ymmärrin pikkuusen viteehinsä ja sanoon, notta kyllä. Mutta mum pitää lähtia pian hakaasemahan pualiso päätespysäkiltä. Notta niinku rajootetusti sitä vinkkua.

Mä sitte rupian tallustelemahan viimmeesen klapikuamani perästä kotiappäi. Herra lähtöö mun kans saamaa suuntaa kohoren ja samaa vauhtiaki viälä. Yhyren mustan auton peräluukun kohoralla herra pirätti ja kysääsi, notta kelepaasko sulle tälläänen viini. Lykkäs mullen kuuren pullon looran sylihini. Sanoon, notta nippa nappa kelepaa.
'
Kattoon sitte netistä, notta mitä moskaa oon saanu. Oli kyllä ylempää hintatasua täski maas. Koskahan aukaasis ensimmääsen pullon.

Silloon mä aukaasen, ku naapurista rupiaa tulemahan se inhottava savu. Mä en oo likikää varma oonko teheny oikeeta ratkaasuja. Suuri arvootus on; riittääkö se viini niin kauan klu ne puuni haisoo naapurin takas.

2 kommenttia:

Unknown kirjoitti...

Parhaat naurut pitkää aikaa. Viäki gtuntuu mahanpohjas!!

Jag på Ekholmen kirjoitti...

Tää oli hyvä! :D