sunnuntai 16. maaliskuuta 2014

Äänestetähän

Yhyren kerran mäki oon äänestäny. Äiteeni pyyti, jotta viäsiin kirioottamahan numerua fiiat kuussatasella. Äitee könys vanahan koulun trappuja, ku mä viälä istuun pompannapisnani. Mitä sä siälä viälä istut, mulle kiliuu.

Mä tälläsin ruman kuvan paperihin. Isäni oli vaalilautakunnas ja se leimas mun taireteoksen. Loota oli faneerista, nottei kukaa voinu ihaalla mun  taiteellista suuntautumistani.

Sanoosin notton hakkapeliittojen taistelutanteherilla kaikkia osapualia helopottava olotila. Kukaa ei jää Ladahan tai Jaltahan tai Shikulihinkaa, pyssymiähet muistuttaa miton sun ny teherä. Kansallislaulut kovaäänisin on tiätysti kansalle piäntä vinkkiä pairattoman miähen maahan.

Tästä innostuhena mä yritän jonku luatettavan kansaerustajan, Hakkaraasen esimerkiksi, auttamana teherä paris viikos kansanäänestyksen, notta Suami liitetähän Ahavenanmaahan. Luannollisesti en anna muita vaihtoehtoja sanua. Vaikka engelmannit särki pikkuusen ryssien tekemiä Bomarsundin linnootuksia, jag måste säga, att hela svenska talande folk in norden kommer utan imperialism att hjälpa finne igen.  (ruotsista 5 i år -65)

Ja sitte sanoosin notta eniten törkeät puhaltanu affenaanen pannahan vartioottemahan pyssyn kans laillista iänestystä. Äänetyspaikoolla tiätysti pitääs olla merkittömiis kutehis olovia pyssymiähiä. Niinku poloven korkeurella vois lukia vain Fjälreven tai Savotta. Soon niin erikoosta, notta jänisten tai kuuppelooren mettästys ei hae aikoja. Ja numerokopista saa latinkia fasaanien teilaamisehen.

Oon tiätysti ajatellu kukka on tulevia kuvernööriä. Vesa Keskinen tiätysti täysvaltaaseksi olikargiksi ja hälle tiätysti koko läntinen finelandia. Kun on purottanu 40 kilua, niillä kiloolla hallitahan koko keskistä Suamia.

Karlebyn sankarin jäläkeläänen tiätysti sais haltuhun koko väärinpuhujien rannan ja mitä ny jäi viivan Oulun ja Suistamon ala. Siis Jörn Donner koko muun Suamen viralliseksi ajattelijaksi eli hapatuksehen verrattavaksi eduskunnaksi.

Yritän huamenna soittaa Vesalle ja Jörkalle.




Ei kommentteja: